Najczęściej zadawane pytania na temat zasad realizacji operacji
Zapraszamy do zapoznania się z Najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi realizacji operacji w ramach Poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność - zaktualizowane na dzień 25 października 2018 r. - otwórz
Ulga na start – 6 miesięcy bez składek ZUS
Zaczynasz prowadzić działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po 5 latach od zamknięcia lub zawieszenia? Możesz nie płacić składek na ubezpieczenia społeczne ZUS przez pierwsze 6 miesięcy. Każdy przedsiębiorca, który rejestruje firmę w CEIDG i nie jest ubezpieczony z innego tytułu (np. pracy na etacie), ma obowiązek zgłosić się do ubezpieczeń społecznych (emerytalne, rentowe, wypadkowe), ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS oraz opłacać składki na te ubezpieczenia, w pełnej albo w preferencyjnej wysokości. Jednak firmy, które dopiero zaczynają działalność gospodarczą, mogą skorzystać z Ulgi na start. Ulga zwalnia przez sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) i składek na Fundusz Pracy i Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Jeżeli rozpoczynasz działalność w trakcie miesiąca, nie wliczasz tego miesiąca do 6 miesięcy, w których możesz korzystać z Ulgi na start. Jeśli działalność rozpoczynasz pierwszego dnia miesiąca, ten miesiąc wliczasz do 6 miesięcy, w których możesz korzystać z ulgi. Jeśli w okresie korzystania z Ulgi na start zawiesisz wykonywanie działalności, okres zawieszenia nie przerwie biegu 6 miesięcy. W trakcie zawieszenia możesz zgłosić się do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego. Więcej informacji https://www.biznes.gov.pl/pl.
Zasady oceny i wyboru operacji w ramach naborów wniosków realizowamych przez LGD "Ziemi Chełmskiej"
Przypominamy, iż w ramach oceny i wyboru operacji w LGD "Ziemi Chełmskiej" zastosowanie mają następujące procedury: Procedura oceny i wyboru operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 realizowanych przez podmioty inne niż LGD oraz Procedura naboru w ramach konkursu grantowego Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Ziemi Chełmskiej” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020. Obie Procedury dostępne są w zakładce LEADER 2014-2020 -> Procedury oceny i wyboru operacji. Zapraszamy osoby planujące ubiegać się o przyznanie pomocy w ramach naborów ogłaszanych przez LGD do zapoznania się z ww. Procedurami.
Uwaga! Beneficjenci Poddziałania 19.2 - terminowość składania wniosków o płatność
Przypominamy o terminowości składania wniosków o płatność do Urzędu Marszałkowskiego! Terminy składania wniosków o płatność są wskazane w umowie o przyznaniu pomocy. Przed złożeniem wniosku o płatność zarówno I transzy pomocy jak i wniosku o płatność końcową prosimy o wnikliwe zapoznanie się z wykazem załączników zawartym w formularzu wniosku o płatność oraz obligatoryjnie z Instrukcją wypełniania wniosku o płatność. Formularz wniosku o płatność wraz załącznikami oraz Instrukcja dostępne są na stronie www.arimr.gov.pl. W razie pytań bądź wątpliwości związanych z wypełnieniem wniosku o płatność prosimy o kontakt z pracownikami Biura LGD od pon. do pt. w godz. 8.00-16.00 tel. 82 562 75 71 / 531 219 707.
UWAGA Beneficjenci naborów! - Informacja Monitorująca realizację biznesplanu/Informacja po realizacji operacji
W związku z informacjami napływającymi ze strony Beneficjentów, dotyczącymi zakończenia realizacji operacji w ramach podziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 poniżej zamieszczamy wzór formularza: Informacji monitorującej z realizacji biznesplanu/Informacji po realizacji operacji oraz informację pomocniczą przy wypełnianiu dokumentu. Beneficjenci realizujący operację w zakresach: podejmowanie działalności gospodarczej oraz rozwijanie działalności gospodarczej, Informację monitorującą z realizacji biznesplanu / Informację po realizacji operacji (IPRO/IMRB) składają w terminie do końca kwartału następującego po pierwszym roku liczonym od dnia wypłaty przez Agencję płatności końcowej/drugiej transzy. Za dzień dokonania płatności końcowej/płatności drugiej transzy należy uznać dzień, w którym ARiMR wypłaciła środki na rzecz Beneficjenta. Beneficjenci realizujący operację w zakresie zachowania dziedzictwa lokalnego i budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej, IPRO/IMRB składają w terminie od 1 stycznia do 31 stycznia drugiego roku kalendarzowego liczonego od roku otrzymania płatności końcowej lub od 1 do 30 dnia roboczego po zakończeniu roku obrachunkowego następującego po roku obrachunkowym, w którym Beneficjent otrzymał płatność końcową.
Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu / Informacja po realizacji operacji (IPRO/IMRB)
Informacja pomocnicza przy wypełnianiu formularza IPRB/IPRO