Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy nr 7/2025
nr nadany w systemie CSOB 563172
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Ziemi Chełmskiej” informuje o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji
w zakresie „Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych” poprzez
tworzenie zagród edukacyjnych (w skrócie: START ZE)
w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju realizowanej przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Ziemi Chełmskiej” w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027
dla interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) – komponent Wdrażanie LSR
I. Nazwa podmiotu właściwego dla przeprowadzenia naboru i oceny wniosków
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Ziemi Chełmskiej”
II. Nazwa podmiotu właściwego w sprawie o przyznanie pomocy i zawarcia umowy
Samorząd Województwa Lubelskiego
III. Przedmiot naboru wniosków o wsparcie
1. Przedmiotem naboru wniosków są operacje z zakresu „Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych” poprzez tworzenie zagród edukacyjnych (w skrócie: START ZE) w ramach interwencji 13.1 LEADER – PS WPR 2023-2027 – komponent Wdrażanie LSR.
2. Zakres pomocy na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju LGD „Ziemi Chełmskiej”, którego dotyczy nabór wniosków: (P.1.3) ROZWÓJ POZAROLNICZYCH FUNKCJI GOSPODARSTW ROLNYCH, gdzie przewidziane wsparcie może być wykorzystane na tworzenie zagród edukacyjnych.
3. Operacja powinna być zgodna z celami LSR i realizować wskaźniki oraz spełniać warunki określone w Regulaminie naboru wniosków:
- CEL 1. Stworzenie lepszego miejsca do życia i aktywnego spędzania czasu wolnego,
- PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.3 Rozwój pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych,
- WSKAŹNIK PRODUKTU 1.3.3 - Liczba utworzonych zagród edukacyjnych,
- WSKAŹNIK REZULTATU W.1.3.3 - Rozwój gospodarki wiejskiej: liczba przedsiębiorstw rolnych, w tym przedsiębiorstw zajmujących się biogospodarką, rozwiniętych dzięki wsparciu w ramach WPR (R.39)
4. Inne warunki udzielenia wsparcia:
- operacja jest inwestycją polegającą na dostosowaniu małego gospodarstwa rolnego do świadczenia usług edukacyjnych zgodnie ze standardami OSZE i powinna zakładać realizację przynajmniej dwóch celów edukacyjnych, o których mowa w standardach OSZE,
- operacja powinna uzyskać pozytywną rekomendację właściwego terytorialnie przedstawiciela Ośrodka Doradztwa Rolniczego – wojewódzkiego koordynatora OSZE pod kątem spójności ze standardami OSZE,
- w ramach realizacji operacji wnioskodawca powinien przewidywać przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych prowadzonej przez Centrum Doradztwa Rolniczego oddział w Krakowie – nie później niż w dniu złożenia WOP,
- operacja nie obejmuje kosztów inwestycji w produkcję rolniczą lub przetwórczą,
- w przypadku gdy operacja jest inwestycją trwale związaną z nieruchomością, operacja powinna być realizowana na obszarze objętym LSR i jednocześnie na nieruchomości będącej własnością wnioskodawcy lub do której wnioskodawca posiada tytuł prawny do dysponowania na cele określone w WoPP przez: okres ubiegania się o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres związania celem,
- w przypadku operacji, która obejmuje koszty zakupu i instalacji odnawialnych źródeł energii, suma planowanych do poniesienia kosztów dotyczących odnawialnych źródeł energii nie może przekraczać połowy wszystkich kosztów kwalifikowalnych,
- operacja nie może obejmować budowy lub modernizacji: dróg w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, targowisk, sieci wodno-kanalizacyjnych, przydomowych oczyszczalni ścieków, ani nie może być operacją dotyczącą świadczenia usług rolniczych,
- operacja musi zostać zrealizowana w jednym etapie,
- operacja musi zostać zrealizowana w terminie nie dłuższym niż 2 lata od dnia zawarcia przez wnioskodawcę Umowy o przyznanie pomocy i jednocześnie nie dłuższym niż do 30 czerwca 2029 r.
IV. Informacja o podmiotach uprawnionych do ubiegania się o wsparcie
1. O pomoc ubiegać się mogą osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadającą osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.
2. Pomoc przyznaje się jeżeli wnioskodawca jest: rolnikiem albo małżonkiem rolnika albo domownikiem z małego gospodarstwa rolnego.
3. W przypadku osoby fizycznej lub wspólnika spółki cywilnej będącego osobą fizyczną pomoc jest przyznawana, jeśli ta osoba fizyczna w dniu złożenia WoPP ma ukończone 18 lat.
4. O pomoc ubiegać się mogą wyłącznie wnioskodawcy posiadający numer EP.
5. Pomoc może zostać przyznana, jeżeli wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia WoPP posiada:
a) miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej oznaczone adresem wpisanym do CEIDG na obszarze wiejskim objętym LSR lub miejsce wykonywania działalności w ramach pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną;
b) siedzibę lub oddział, które znajdują się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną.
6. W przypadku rolnika będącego osobą prawną albo spółką osobową w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych pomoc jest przyznawana, jeżeli rolnik jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w KRS co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku przedsiębiorcy zagranicznego będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, posiadającą zdolność prawną, który wykonuje działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach oddziału – jego oddział jest wpisany do rejestru przedsiębiorców w KRS co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
7. W przypadku rolnika będącego wspólnikiem spółki cywilnej pomoc jest przyznawana, jeżeli numer EP został nadany spółce oraz jeżeli: gospodarstwo, w którym będzie realizowana operacja, stanowi wkład wniesiony do tej spółki; w ramach umowy tej spółki jest prowadzona działalność rolnicza co najmniej od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy; każdy ze wspólników będący osobą prawną albo spółką osobową w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, albo przedsiębiorcą zagranicznym będącym osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, który wykonuje działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach oddziału, spełnia warunki wymienione w pkt 6.
8. W przypadku gdy wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą, pomoc przyznaje się: zgodnie z art. 19a albo art. 19b rozporządzenia GBER; jeżeli podmiot ten prowadzi mikroprzedsiębiorstwo albo małe przedsiębiorstwo; jeżeli warunki przyznania pomocy są spełnione przez wszystkich wspólników spółki, w przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej.
9. Wnioskodawca nie może być podmiotem, któremu w ramach PS WPR została dotychczas przyznana pomoc na działalność w zakresach: Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych poprzez tworzenie zagród edukacyjnych (start ZE) lub Rozwój pozarolniczych funkcji małych gospodarstw rolnych poprzez rozwój zagród edukacyjnych (rozwój ZE).
V. Termin, miejsce oraz forma składania wniosków
1. Wnioski o przyznanie pomocy można składać w terminie od dnia 22.09.2025 r. do dnia 06.10.2025 r.
2. Wnioski o przyznanie pomocy można składać wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), poprzez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR (PUE), która jest dostępny pod adresem: https://www.gov.pl/web/arimr/platforma-uslug-elektronicznych.
3. W związku z ograniczeniami technicznymi systemu PUE ARiMR, w przypadku gdy treść uzasadnień, wyjaśnień, opisów operacji nie mieści się w przewidzianych polach, prosimy o sporządzenie dodatkowego dokumentu tekstowego zawierającego pełne uzasadnienia i opisy. Dokument ten należy dołączyć do wniosku jako załącznik.
4. Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie systemu IT ponosi ARiMR, w związku z tym stwierdzone przez Wnioskodawcę wady w systemie IT, uniemożliwiające prawidłowe złożenie wniosku i/lub uzupełnień i inne należy zgłaszać drogą e-mailową do HelpDesk ARiMR na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
5. Wnioskodawca jest zobowiązany osobiście bądź mailowo poinformować Biuro LGD o złożeniu wniosku o przyznanie pomocy: dostarczając do Biura LGD/ przesyłając na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. potwierdzenie złożenia wniosku w systemie PUE wygenerowane przez system PUE.
VI. Limit środków przeznaczonych w ramach naboru wniosków
Limit środków w naborze wynosi 75 000,00 Euro. Oznacza to, że łączna kwota pomocy przyznanej na operacje wybrane przez LGD w ramach naboru wniosków nie może przekroczyć tej wartości.
VII. Kwota pomocy, o którą można się ubiegać
- Pomoc przyznaje się w formie płatności ryczałtowej. Jej wysokość zostanie ustalona na podstawie kosztów zawartych w projekcie budżetu operacji, który stanowi element Wniosku o przyznanie pomocy.
- Maksymalny dopuszczalny poziom pomocy na operację wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych operacji. Oznacza to, że Wnioskodawca starający się o dofinansowanie musi dysponować wkładem własnym finansowym w wysokości co najmniej 15%.
- Kwota przyznanej pomocy nie może być niższa niż 150 000,00 zł i nie wyższa niż 150 000,00 zł.
VIII. Miejsce publikacji Regulaminu naboru wniosków o przyznanie pomocy
Strona internetowa LGD: www.ziemiachelmska.pl
IX. Dane do kontaktu
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Ziemi Chełmskiej”
Pl. Niepodległości 1/330
22-100 Chełm
tel.: 82 562 75 71/ 531-219-707
adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny pracy biura: poniedziałek - piątek: 7.30-15.30
X. Dokumenty do pobrania:
- Regulamin naboru wniosków nr 7/2025
- zał. nr 1 - Wykaz załączników do wniosku o przyznanie pomocy
- zał. nr 2 - Oświadczenie właściciela(i) lub współwłaściciela(i) lub posiadacza(-y) lub współposiadacza (-y) nieruchomości
- zał. nr 3 - Oświadczenie o kwalifikowalności VAT
- zał. nr 4 - Szczegółowy opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo-finansowym
- zał. nr 5 - Oświadczenie małżonka o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy
- zał. nr 6 - Oświadczenie o niepozostawaniu w związku małżeńskim lub o ustanowionej małżeńskiej rozdzielności
- zał. nr 7 - Informacja o przetwarzaniu danych osobowych przez LGD
- zał. nr 8 - Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy
- zał. nr 9 - Pomocniczy załącznik do Instrukcji dla wniosku o przyznanie pomocy
- zał. nr 10 - Umowa o przyznaniu pomocy (wzór)
- zał. nr 11 - Biznesplan
- zał. nr 12 - Zestawienie rzeczowo-finansowe
- zał. nr 13 - Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
- zał. nr 14 - Wykaz działek ewidencyjnych, na których realizowana będzie operacja trwale związana z nieruchomością
- zał. nr 15 - Wykaz załączników do wniosku o płatność
- zał. nr 16 - Lokalne kryteria wyboru operacji (WoPP) dla Przedsięwzięcia: P.1.3 Rozwój pozarolniczych funkcji gospodarstw rolnych (P.1.3.1, P.1.3.2, P.1.3.3)
XI. Materiały pomocnicze
1. Instrukcje przygotowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące obsługi Platformy Usług Elektronicznych (PUE)
Platforma Usług Elektronicznych https://www.epue.arimr.gov.pl
- Instrukcja logowania Platformy Usług Elektronicznych (PUE) - pobierz
- Instrukcja obsługi zawierania umowy za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR w zakresie PS WPR 2023-2027 - pobierz
- Informacja dla Użytkownika PUE ARiMR, który wybrał formę powiadomienia SMS - pobierz
- Instrukcja złożenia prośby o przywrócenie terminu za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR w zakresie PS WPR 2023-2027 - pobierz
- Instrukcja ustanawiania Pełnomocników - pobierz
2. Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023-2027 - pobierz
3. Procedura oceny i wyboru operacji realizowanych przez podmioty inne niż LGD w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania ”Ziemi Chełmskiej” na lata 2023-2027 - pobierz
4. Dokumenty dotyczące Ogólnopolska Sieć Zagród Edukacyjnych (OSZE) - https://zagrodaedukacyjna.pl/
- Regulamin OSZE - REGULAMIN Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych
- Zgłoszenie - obiektu do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych - aktywny formularz MS Word.
- Program zajęć edukacyjnych - Word
- Program zajęć edukacyjnych - PDF
- Wykaz uprawnionych doradców ODR - Koordynatorzy wojewódzcy OSZE - PDF
- Instrukcja - Instrukcja wypełniania kwestionariusz zgłoszenia obiektu